tisdag 3 februari 2009

2. Min grannfru är försvunnen!

Min grannfru är försvunnen. Under två veckors tid har jag inte sett röken av henne.
Från andra våningen i mitt hus har jag en utmärkt utsikt över deras stora och välskötta trädgård. Stora och ogräsbefriade rabatter slingrar sig naturskönt fram till det mäktiga grönsakslandet.
Grannfrun och hennes make brukar arbeta intensivt efter att han kommit hem från jobbet.
Ja, han jobbar medan hon pekar var arbetsinsatserna skall sättas in. Innan han går till jobbet sommartid kan man se honom noggrant vattna allting och sköta om växthuset.
För ungefär en månad sedan, såg jag att de gick och inspekterade sin gräsmatta.
Jag kan förstå att frun var besviken för stora fält av isbränna hade förstört nästan hela det 500 kvm stora området med smaragdgrönt gräs med golfgreens kvalité.
Redan nästa dag såg jag att maken hade börjat det tunga arbetet med att hyvla bort grässvålen och bit för bit forsla bort det.
Det blev flera dagars arbete innan han ansåg att han preparerat marken så väl att det slutligen var dags att breda ut den beställda jorden. Den hade forslats med lastbil och tippats i en stor hög vid tomtens infart.
För hand kärrade han ut jorden och spred sedan ut den för att sedan så och släta till.
Jag måste säga att jag blev imponerad när han slog på en strålkastare för att nattetid mödosamt välta hela området så gräsmattan blev jämn med pedantisk noggrannhet.
På dagarna brukar frun ta emot busslaster med sanna trädgårdsvänner som storögt beskådade prakten. I blommig klänning och stråhatt agerar hon ciceron och berättar kunnigt om alla rara arter i paradiset.
Det är den aktiviteten som nu har upphört.
Dock har inte trädgårdsarbetet upphört.
Igår kom han hem med tre!!! komposter och en stor mängd kompostströ.
Gång på gång kom han ut med köksavfall och blandade omsorgsfullt allt med trädgårdsrens och strö.
Idag har han slagit sönder stora grenar med en slägga och sedan kört dem i flistuggen. Han hade förståndigt nog hörselskydd för jag har aldrig tidigare hört tuggen så höljudd.
Just nu håller han på och myllar ner träfliset i jorden runt klätterväxterna som skönt växer upp längs väggen.
Detta är första gången jag ser honom göra ett misstag i sin trädgård.
Alla som bara litet har sysslat med odling vet att klematis vill ha benmjöl.
Redigera inlägget Visa kommentarer (4)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar